Whiplash

Er zijn verschillende manieren waardoor iemand een whiplash kan oplopen. Dit kan een verkeersongeval zijn, maar ook een ongelukkige situatie tijdens het sporten. In ieder geval heeft er een "zwiepende" beweging met uw hoofd ten opzichte van uw romp plaatsgevonden. De letterlijke vertaling van een whiplash is 'zweepslag' naar de manier waarop de hoofdbeweging heeft plaatsgevonden.

Dit betekent niet dat u hier ook klachten aan overhoudt. Bij sommige mensen komt het echter voor dat klachten direct of enkele dagen na het ongeluk aanwezig ontstaan. Dit kan voor de nodige hinder zorgen in het dagelijks leven.

Het is vaak niet helemaal duidelijk waar de klachten na het ongeval vandaan komen. Hierdoor is het ook vaak niet te zeggen hoe lang de klachten nog zullen duren. Wat wel belangrijk is dat u er zelf iets aan kunt doen om de klachten te verminderen. Hierbij is gedoseerd bewegen binnen de grenzen van uw mogelijkheden belangrijk. U kunt er op deze manier voor zorgen dat de klachten niet te lang aanwezig blijven en chronische klachten voorkomen worden.

Normaal gesproken nemen de klachten als gevolg van een whiplash snel weer af. Na een whiplash is er vaak geen schade aan te tonen aan de spieren, banden, botten en zenuwen. Het is daarom vaak onduidelijk waar de klachten bij een whiplash wel vandaan komen. 

Over het algemeen wordt aangenomen dat de nek is overbelast door de krachten tijdens het ongeluk. Hierdoor is de nek enige tijd "ontregeld". Klachten die voorkomen bij whiplash zijn:

  • (nek)pijn en stijfheid 
  • hoofdpijn
  • pijnklachten in de arm en schouder
  • duizeligheid
  • concentratieproblemen
  • vermoeidheid
  • angst
  • slecht tegen geluid of licht kunnen
  • depressieve klachten
  • rugpijn
  • problemen met slapen

Een aantal praktische adviezen voor de eerste drie weken na het ongeval:

  • Probeer uw nek regelmatig te bewegen binnen de pijngrenzen. Dit kunt u doen door afwisselend om uw linker en rechterschouder te kijken (ongeveer tien keer). Vervolgens kijkt u tien keer afwisselend onder uw linker en rechter oksel.
  • Blijf ontspannen rechtop zitten, het hoofd niet laten hangen
  • Probeer regelmatig van houding te wisselen (om de 15-20 min.)
  • Probeer zware activiteiten voor uw nek te vermijden. Dit zijn over het algemeen houdingen waarbij uw nek in eenzelfde houding wordt belast (autorijden, strijken, werken achter een computer)
  • Hervat uw dagelijkse activiteiten op een zo normaal mogelijke manier. U kunt gerust doorgaan met wandelen en fietsen. Doe sommige activiteiten iets korter dan wat u normaal gewend bent, neem zo nu en dan een pauze.

Het gebruik van een halskraag wordt afgeraden, omdat de spieren en banden van uw nek hierdoor verslappen. Mocht u vanwege een specifieke reden toch een halskraag hebben gekregen, probeert u deze dan niet te lang te blijven (alleen bij belastende activiteiten).

Wanneer het ongeval langer dan drie weken geleden is geweest, kunt u geleidelijk meer activiteiten gaan doen. Dit kan eventueel een lichte mate van pijn opleveren. Probeer in deze periode activiteiten af te wisselen met (korte) perioden van rust.

Een aantal praktische adviezen vanaf drie weken na het ongeval:

  • Probeer activiteiten geleidelijk op te bouwen. Dit kan in het begin "eng" of pijnlijk zijn. Toch is het beter om dit wel te doen. Het is bekend dat wanneer u activiteiten vermijdt er een grotere kans is dat u op de langere termijn klachten blijft houden.
  • Probeer uw werk, al dan niet aangepast, op te pakken. Langer ziekteverzuim maakt het moeilijker om terug te keren, waardoor de barrière om het werk te hervatten groter wordt.

Het is mogelijk om u bij Kocks en Bentem fysiotherapie op weg te laten helpen met een persoonlijk advies, behandeling en begeleiding door een fysiotherapeut die hier uitgebreide ervaring mee heeft.

Mocht u vrijblijvend een afspraak willen maken of meer informatie willen krijgen over de behandelmogelijkheden op het gebied van whiplash dan kunt u direct contact opnemen via het contactformulier of bellen naar het secretariaat.

direct_aanmelden_blauw.png